fbpx

laborativ administration

Januari kom och gick, ingen saknade dig. Nu är det februari, och vi hoppas det går lika fort. Det är mycket administration, möten, papper, bokningar och förberedelser.  Har möten med banken stup i ett känns det som, häromdagen så  pratade pensionssparande (vilket är en av mina större fobier) och nästa vecka är det revisorn. Mycket tid går åt till att leta efter papper. Inte så jätteroligt, men nödvändigt. Har börjat få grepp om hur våren ser ut, och det är en hel del spännande projekt på gång framöver. Det som jag ser framemot mest är projektet på Länsmuseet, där jag ska ha queervisningar för 8 klasser med nior från en skola här i stan. Jag brinner verkligen för den här typen av projekt och tycker att det ska bli sjukt kul. Kombinationen normkritik och kultur är mitt gebit, och när jag dessutom får jobba med att utbilda ungdomar i det här så känns det som höjden av lycka faktiskt. Det är viktigt att ungdomar får lära sig att tänka kritiskt, att inte bara betrakta konst ur ett historie-kontextuellt perspektiv. Vad säger egentligen titeln ”Negerkocken” (en tavla av Sigrid Hjertén) oss idag? Hur ser vi på klass, kön och makt i konsten? Hur tolkar vi egentligen konsten utifrån våra normer? Det är frågor som queervisningarna tar upp, och framförallt det här projektet. Jag tycker det är viktigt att ungdomarna får lära sig det, sen så är det upp till dem hur de vill hantera det. Genom att få verktyg att använda så stärks deras kritiska tänkande, och gör dem starkare som individer. Det brinner jag för, att stärka ungdomar. Det är därför det här är så viktigt för mig, och varför jag är glad att jag får göra det.

Något mer som är spännande och som sker nu är Ung Scen Lab. Det är något av det roligaste jag har gjort på evigheter. Tre dramatiker, åtta skådespelare, försök till fyra pjäser (som endast redovisas, inga riktiga föreställningar). Det är verkligen en utmaning, och lärorikt. Mer rapport kommer när det är över. Men jag säger så här, att jobba på det här sättet gör mig stark i min tro på att den klassiska teatern är död.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Rulla till toppen